Strona informacyjno-edukacyjna poświęcona ochronie prawnej karmienia piersią i nie tylko, prowadzona przez certyfikowaną promotorkę karmienia piersią (PKP), doktor nauk prawnych Annę Koronkiewicz-Wiórek, głównie w celu popularyzowania karmienia piersią, zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa w tym obszarze, niemedycznego wsparcia w laktacji i działań na rzecz większej ochrony prawnej karmienia naturalnego.

IBFAN a 156 posiedzenie Rady Wykonawczej WHO: marketing cyfrowy produktów zastępujących mleko kobiece, Kodeks WHO, konflikt interesów, sytuacje kryzysowe i inne



W dniach 2-11.02.2025 r. odbyło się w Genewie 156.posiedzenie Rady Wykonawczej (Executive Board – EB) Światowej Organizacji Zdrowia (https://www.who.int/about/governance/executive-board/156th-session). Zostało na nim poruszonych kilka tematów ważnych dla ochrony karmienia piersią, w tym zwłaszcza problem marketingu cyfrowego żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz butelek i smoczków do karmienia.

Jako członek International Baby Food Action Network (IBFAN) miałam okazję przyglądać mu się z bliska, a także odczytać na forum dwa oświadczenia w imieniu IBFAN (tzw. oświadczenia podmiotów innych niż państwa członkowskie, będących w oficjalnych relacjach z WHO, https://extranet.who.int/nonstateactorsstatements/). Oświadczenia w imieniu IBFAN odczytały także Patti Rundall (IBFAN UK), Paola Gaete (IBFAN Chile) i Marina Rea (IBFAN Brazil).

IBFAN jest międzynarodową koalicją, której celem jest poprawa zdrowia matek, niemowląt i małych dzieci poprzez ochronę, wsparcie i promowanie karmienia piersią oraz optymalnego żywienia uzupełniającego. W tym celu już od prawie 50 lat współpracuje z WHO, m.in. przyczyniając się do przyjęcia pierwszego globalnego narzędzia ochrony konsumentów - Międzynarodowego Kodeksu Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece, który uratował życie milionom dzieci.

IBFAN działa na rzecz powszechnej i pełnej implementacji Kodeksu wraz z następującymi po nim rezolucjami WHA. Przypomina rządom, organizacjom i osobom działającym w obszarze ochrony zdrowia o konieczności unikania konfliktów interesów, wyjaśniając dlaczego to jest ważne.

Więcej o IBFAN na https://www.ibfan.org/ .

IBFAN w swoich oświadczeniach podkreślił kluczową rolę WHO oraz konieczność ochrony jej niezależności, integralności i wiarygodności poprzez zwiększenie składek państw członkowskich oraz unikanie konfliktów interesów. Poruszył także kwestie związane z rezolucją dotyczącą marketingu cyfrowego produktów zastępujących mleko kobiece, żywieniem niemowląt i małych dzieci w sytuacjach kryzysowych, chorobami niezakaźnymi, zanieczyszczeniem środowiska, powszechną opieką zdrowotną oraz zarządzaniem WHO. Treść wszystkich oświadczeń IBFAN dostępna jest m.in. na stronie IBFAN (https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/), a  nagrania także na youtube (https://www.youtube.com/@ibfanglobal).


Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=isSiIiNAqOo&t=66s

Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=dfJDDx3HykI


[NCDs - Noncommunicable diseases (choroby niezakaźne/przewlekłe, np. nowotwory; szerzej zob. np.: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases]

Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=vdQ8nJmIFhY


Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=_M-3YtPzFwM



Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=Klsdg7v9Bzs

[FENSA - Framework for Engagement with Non State Actors; NSAs - Non State Actors]

Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=wMyL3fNXVjk

Wspierające karmienie piersią oświadczenia wygłosiły również ILCA (International Lactation Consultant Association) i Save the Children.


Cieszymy się, że projekt rezolucji dotyczącej regulacji cyfrowego marketingu produktów zastępujących mleko kobiece (BMS) został przekazany przez EB na najbliższe posiedzenie Światowego Zgromadzenia Zdrowia (szerzej: https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/). IBFAN od początku wyrażał swoje poparcie dla rezolucji, podkreślając potrzebę jej przyjęcia (zob. https://www.babymilkaction.org/archives/44603). W oświadczeniu odczytanym w czasie 156. posiedzenia EB IBFAN m.in. zwrócił uwagę, że matki są bombardowane wprowadzającym w błąd marketingiem internetowym. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zignorować zalecenia organów zdrowia, co ma długoterminowe konsekwencje dla zdrowia i przeżycia dzieci. Podkreśliwszy, że wdrożenie tej rezolucji nie wymaga znacznych zasobów, wezwał rządy do nałożenia konkretnych obowiązków prawnych na platformy mediów społecznościowych i dostawców usług cyfrowych, którzy mają kontrolę nad publikowanymi treściami oraz do pilnego przyjęcia rezolucji i postępowania zgodnie z wytycznymi WHO.

Projekt rezolucji dotyczącej regulacji marketingu cyfrowego zawiera wiele ważnych zapisów, które - jeśli zostaną przyjęte przez WHA w maju - mogą zostać wykorzystane przez aktywistów działających na rzecz zdrowia do działań związanych z ochroną zdrowia dzieci przed wpływami korporacyjnymi (https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/).  

Jest on opublikowany tutaj: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB156/B156_CONF16Rev1-en.pdf .

 

Na stronie IBFAN można pobrać krótką broszurkę streszczającą wyniki monitoringu marketingu cyfrowego produktów zastępujących mleko kobiece w kilkudziesięciu państwach, w tym w Polsce, przeprowadzonego w tym roku przez członków IBFAN (https://www.ibfan.org/wp-content/uploads/2025/02/2025-FOLDER-MoniInter-ENG-1750x.pdf ).



Pozdrawiam Was serdecznie!

Anna – Wasz prawnik laktacyjny


Komentarze