IBFAN a 156 posiedzenie Rady Wykonawczej WHO: marketing cyfrowy produktów zastępujących mleko kobiece, Kodeks WHO, konflikt interesów, sytuacje kryzysowe i inne
W dniach 2-11.02.2025 r. odbyło
się w Genewie 156.posiedzenie Rady Wykonawczej (Executive Board – EB)
Światowej Organizacji Zdrowia (https://www.who.int/about/governance/executive-board/156th-session).
Zostało na nim poruszonych kilka tematów ważnych dla ochrony karmienia piersią,
w tym zwłaszcza problem marketingu cyfrowego żywności dla niemowląt i małych
dzieci oraz butelek i smoczków do karmienia.
Jako członek International
Baby Food Action Network (IBFAN) miałam okazję przyglądać mu się z bliska,
a także odczytać na forum dwa oświadczenia w imieniu IBFAN (tzw. oświadczenia
podmiotów innych niż państwa członkowskie, będących w oficjalnych relacjach z
WHO, https://extranet.who.int/nonstateactorsstatements/).
Oświadczenia w imieniu IBFAN odczytały także Patti Rundall (IBFAN UK), Paola
Gaete (IBFAN Chile) i Marina Rea (IBFAN Brazil).
IBFAN jest międzynarodową koalicją, której celem jest poprawa zdrowia
matek, niemowląt i małych dzieci poprzez ochronę, wsparcie i promowanie
karmienia piersią oraz optymalnego żywienia uzupełniającego. W tym celu już
od prawie 50 lat współpracuje z WHO, m.in. przyczyniając się do przyjęcia
pierwszego globalnego narzędzia ochrony konsumentów - Międzynarodowego
Kodeksu Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece, który uratował
życie milionom dzieci. IBFAN działa na rzecz powszechnej i pełnej implementacji Kodeksu wraz
z następującymi po nim rezolucjami WHA. Przypomina rządom, organizacjom i
osobom działającym w obszarze ochrony zdrowia o konieczności unikania
konfliktów interesów, wyjaśniając dlaczego to jest ważne. Więcej o IBFAN na https://www.ibfan.org/
. |
IBFAN w swoich oświadczeniach
podkreślił kluczową rolę WHO oraz konieczność ochrony jej niezależności,
integralności i wiarygodności poprzez zwiększenie składek państw członkowskich
oraz unikanie konfliktów interesów. Poruszył także kwestie związane z rezolucją
dotyczącą marketingu cyfrowego produktów zastępujących mleko kobiece, żywieniem
niemowląt i małych dzieci w sytuacjach kryzysowych, chorobami niezakaźnymi,
zanieczyszczeniem środowiska, powszechną opieką zdrowotną oraz zarządzaniem
WHO. Treść wszystkich oświadczeń IBFAN dostępna jest m.in. na stronie IBFAN (https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/),
a nagrania także na youtube (https://www.youtube.com/@ibfanglobal).
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=isSiIiNAqOo&t=66s
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=dfJDDx3HykI
[NCDs - Noncommunicable diseases (choroby niezakaźne/przewlekłe,
np. nowotwory; szerzej zob. np.: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases]
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=vdQ8nJmIFhY
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=_M-3YtPzFwM
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=Klsdg7v9Bzs
[FENSA - Framework
for Engagement with Non State Actors; NSAs - Non State Actors]
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=wMyL3fNXVjk
Wspierające karmienie piersią
oświadczenia wygłosiły również ILCA (International Lactation Consultant
Association) i Save the Children.
Cieszymy się, że projekt rezolucji
dotyczącej regulacji cyfrowego marketingu produktów zastępujących mleko kobiece
(BMS) został przekazany przez EB na najbliższe posiedzenie Światowego
Zgromadzenia Zdrowia (szerzej: https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/).
IBFAN od początku wyrażał swoje poparcie dla rezolucji, podkreślając potrzebę
jej przyjęcia (zob. https://www.babymilkaction.org/archives/44603).
W oświadczeniu odczytanym w czasie 156. posiedzenia EB IBFAN m.in. zwrócił
uwagę, że matki są bombardowane wprowadzającym w błąd marketingiem
internetowym. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zignorować zalecenia organów
zdrowia, co ma długoterminowe konsekwencje dla zdrowia i przeżycia dzieci.
Podkreśliwszy, że wdrożenie tej rezolucji nie wymaga znacznych zasobów, wezwał
rządy do nałożenia konkretnych obowiązków prawnych na platformy mediów
społecznościowych i dostawców usług cyfrowych, którzy mają kontrolę nad
publikowanymi treściami oraz do pilnego przyjęcia rezolucji i postępowania zgodnie
z wytycznymi WHO.
Projekt
rezolucji dotyczącej regulacji marketingu cyfrowego zawiera wiele ważnych
zapisów, które - jeśli zostaną przyjęte przez WHA w maju - mogą zostać
wykorzystane przez aktywistów działających na rzecz zdrowia do działań
związanych z ochroną zdrowia dzieci przed wpływami korporacyjnymi (https://www.ibfan.org/who-member-states-call-for-the-regulation-of-digital-marketing-of-baby-foods/).
Jest on
opublikowany tutaj: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB156/B156_CONF16Rev1-en.pdf
. |
Na stronie IBFAN można pobrać krótką broszurkę streszczającą
wyniki monitoringu marketingu cyfrowego produktów zastępujących mleko kobiece w
kilkudziesięciu państwach, w tym w Polsce, przeprowadzonego w tym
roku przez członków IBFAN (https://www.ibfan.org/wp-content/uploads/2025/02/2025-FOLDER-MoniInter-ENG-1750x.pdf
).
Pozdrawiam Was serdecznie!
Anna – Wasz prawnik laktacyjny
Komentarze
Prześlij komentarz